Online marketingplan
voor KMO’s

Vaak horen we van bedrijfsleiders en zelfstandigen dezelfde vragen. We hebben een website maar hoe kunnen we beter aanwezig zijn op internet? Hoe kunnen we meer omzet halen uit onze website? Wat kunnen we aankondigen op social media? Wat zouden onze klanten graag willen informeren maar weten niet wat we moeten brengen? Is een blog nog van deze tijd?

Met een online marketingplan voor kleine tot middelgrote ondernemingen helpen we bedrijfsleiders en zelfstandigen om hun online aanwezigheid uit te bouwen. Afhankelijk van hun noden en wensen stellen we kanalen voor, kleven daar doelstellingen aanvast en zoeken de meest relevante indicatoren of inspanningen al dan niet succes hebben.

Voor welke KMO’s gaan we aan de slag?

“We investeren in reclame. De helft van de investering is weggesmeten helft. De vraag is enkel: welke helft”. Grappig, tot je er zelf mee te maken krijgt. Dit is voorgoed verleden tijd, wat betreft online advertising. Tot op de eurocent kan de return on investment berekend worden. Voor elke euro die in je online kanalen gaat, ken je de opbrenst. Helder en transparant.

 

Voor deze KMO’s betekent Adfundum een meerwaarde. Wat heb je daarvoor nodig? De juiste ingesteldheid. Een oprecht geloof dat online marketing een meerwaarde kan en zal betekenen voor jouw bedrijf. Daarnaast is het altijd handig om te kunnen communiceren met iemand die zich wil verdiepen in een aantal aspecten van online marketing.

Geen nood, we bieden opleidingen. Zo besef je beter waarin je investeert en hoe je de rapporten kan interpreteren. Onze klant slimmer maken, daar doen we het voor!

Wat is een marketingplan

Een marketingplan is een strategische aanpak van een aantal kanalen om meer klanten te genereren en je naamsbekendheid te vergroten. De aanpak wordt gemeten aan de hand van een aantal resultaten.

Hoe kunnen online kanalen jouw marketing ondersteunen

Met online advertenties, denk maar aan Google Ads en Facebookadvertenties, kunnen we jouw unieke verkoopspunten tot bij een geïnteresseerde doelgroep duwen. Of we kunnen zorgen dat jouw advertenties verschijnen wanneer potentiële klanten uit jouw regio zoeken op jouw producten of activiteiten.

 

Social media zijn alle kanalen waarop mensen connecteren met elkaar. De kracht van social media is het olievlekeffect. Door content (beelden, links, nieuwsberichten) te delen ontstaat een zeer groot bereik. Klassieke social media kanalen zijn Facebook, Instagram, Youtube, LinkedIn en Pinterest.

Contentmarketing is een derde stevige pijler van elk online marketingplan voor KMO’s. Door artikels of nieuwsberichten te brengen over de eigen sector, business of services, breng je potentiële klanten op de hoogte van jouw meerwaarde. Het feit dat je deze pagina nu toch al enige tijd aan het lezen bent, is een bewijs van het belang van content.

 

Onder content verstaan we ook de verdeling van premium content zoals whitepapers, checklists of andere triggers waardoor we van onbekende sitebezoekers overgaan naar geïdentificeerde leads. Klaar om opgenomen te worden in je marketingfunnel of salesfunnel.

Wat is een goed marketingbudget voor KMO’s?

Elke KMO bepaalt zelf zijn marketingbudget. Voor kleinere ondernemingen is de vuistregel vaak 10% van de jaarlijkse omzet is een goed marketingbudget. Afhankelijk van de doelstellingen van jouw marketingplan kan dit variëren tussen 20.000 en 150.000 euro op jaarbasis.

Hoe kom je voor kleine bedrijven tot een goed online marketingplan?

1. Doelstellingen

Wat willen we bereiken met de campagnes? Wanneer ben je gelukkig? Welke uitkomst verwacht je binnen 6 of 12 maanden te zien? Alles begint met het selecteren van de correcte doelstellingen. Je kan geen eenmalige campagne op nationale televisie lanceren en hopen dat je online verkopen ogenblikkelijk door het dak zullen gaan.

2. Buyer persona's

Buyer Persona’s zijn een vereenvoudigde weergaven van jouw klanten. Door je bestaande klanten onder te brengen in categorieën, ga je verbanden gaan zien. Gemeenschappelijke uitdagingen, angsten en dromen. Deze vormen de basis van je buyer persona’s. Rond die groep van personen, wordt een fictief personage gecreëerd. Dit zal het eenvoudiger maken om te communiceren op maat van jouw klant.

3. Strategie uitwerken

Waar zijn jouw klanten aanwezig? Wat verwachten ze van die kanalen? Hoe kunnen we inspelen op hun noden en wensen? Met een doordachte strategie bereiken we de juiste mensen op de juiste plaats op het juiste moment.

4. Creativiteit

In de vluchtige wereld van vandaag is ‘stopping power’ een begrip geworden. Hoe hou je enthousiaste scrollers tegen? Hoe kan je ze laten pauzeren midden in hun social media bubbel? Door creatief om te gaan met beelden, woorden, video’s, kan je de kracht van een unieke invalshoek bewijzen.

5. Kalender

Bedrijven kampen met hun eigen agenda. Nog eens een kalender installeren voor hun extra communicatiekanalen wordt hen vaak snel te veel. Daarom nemen wij die taak van hen over. Door posts op Facebook in te plannen, komt ruimte en tijd vrij voor de spontane posts. Posts die het unieke DNA van een bedrijf uitstralen. Posts die uit de buik van een KMO komen.

6. Rapporteren en evalueren

Tot op heden is er geen uniforme gouden formule voor een online marketingplan. Vaak is het een kwestie van trail and error. Door duidelijke rapporten op te bouwen en deze te bespreken, vinden we de hiaten en kunnen we bouwen aan een sterker plan. Een stapje terug nemen is vaak essentieel. Réculer pour mieux sauter.

Wat kan je verwachten van
een online marketingplan?

  • Meer leads
  • Meer merkbekendheid
  • Meer websiteverkeer
  • Meer interesse
  • Meer communicatie
  • Meer instroom

Boek nu je gesprek