User Experience en wat het betekent voor jouw bedrijf

Misschien heb je er ooit van in de verte al eens van gehoord. Of misschien ook niet. Wat is UX nu juist en waarom is het zo belangrijk voor jouw bedrijf en je digitale aanwezigheid?

Wat is User experience

UX is de afkorting van “User Experience” of ook wel gebruikerservaring genoemd. Dit zijn alle interacties die een gebruiker heeft met bvb. jouw website of app. Zoals het woord zelf zegt, het doel van de User Experience is om de gebruikservaring van een digitaal product te optimaliseren. De bezoekers helpen om alle taken efficiënt en gemakkelijk te vervullen. Een goede user experience draagt dus bij tot meer conversies, sneller conversies behalen, inschrijvingen op nieuwsbrieven,… En niet in het minst: tevreden bezoekers dankzij die fijne ervaring goesting doen krijgen om nog eens langs te komen.

De perfecte balans

In het UX-proces spelen drie belangrijke onderdelen een grote rol:

1. Gebruiksvriendelijkheid

Vindt de gebruiker gemakkelijk waar hij naar op zoek is, en is dit op een intuïtieve en gekende manier ontworpen?

Als iets leuk en gemakkelijk is om te doen, ben je geneigd het vaker te doen.

2. Beleving

Naast gebruiksvriendelijkheid speelt het uitzicht van een website ook een grote rol. Een goed product, die er ook nog eens goed uitziet, zorgt voor een totaalbeleving. 

Als je product eenvoudig en leuk is om te gebruiken is de kans groot dat gebruikers terugkeren (en converteren).

3. Nut

Lost het product een probleem op of pakt het een behoefte van een klant aan? Je kan de mooiste en leukste website hebben, maar wanneer de functionaliteit van een bepaalde tool niet goed zit, kan het nog steeds zijn dat gebruikers niet converteren. Daarom wordt een website continue gemonitord om te kijken in welke fase zaken verkeerd (of net heel goed) lopen.

Een voorbeeld: een klant wil online een product aankopen. Het product wordt snel en gemakkelijk gevonden, maar het bestelproces functioneert niet.

Als je alles biedt waar een bezoeker naar op zoek is, is de stap naar conversie klein.

"88% van de online consumenten haken af op een gebruiksonvriendelijke website”

Begin er nu mee

Het heeft altijd zin om de user experience van jouw website in kaart te brengen, ook al staat hij live. Kleppers zoals Facebook bijvoorbeeld, passen wekelijks hun interfaces aan om bij te dragen tot betere gebruikservaringen. Denk dus niet dat eens je website live staat het verhaal stopt. Met tools zoals Google Optimize kunnen we zelfs verbeteringen aanbrengen zonder ook maar 1 letter code aan te passen. Zie het als een laagje dat we over je website zetten.

Elke verbetering die je nu aanbrengt, resulteert in betere conversies en bespaart je dus kosten in de toekomst.

Google kijkt mee

Niet alleen voor de gebruikers is User Experience belangrijk. Websites met een goede UX scoren beter en hoger in Google. Is jouw mobiele website niet in orde? Dan zal de bezoeker van jouw website of app niet de leukste tijd van zijn leven hebben én zal Google niet happig zijn om jouw site hoger te laten scoren in de zoekresultaten.

Het wordt al snel duidelijk waarom UX zo waardevol is voor jouw bedrijf en waarom het niet over het hoofd mag gezien worden. Benieuwd hoe wij jouw bedrijf kunnen helpen?
mathieu2.png
Mathieu Maes
Art director