Vergroot jouw online succes dankzij een goede digitale strategie

De een zegt ‘doen’ en de ander zegt ‘beter niet doen’. De meningen over digitale strategie zijn verdeeld. Onze mening is glashelder: een goed doordachte digitale strategie vergroot het online succes van KMO-bedrijven. Het is daarbij wel belangrijk om de juiste stappen op het pad te zetten om strategisch vooruit te komen. Ontdek hier hoe je dat doet of neem contact op met Adfundum, want wij helpen jouw bedrijf graag vooruit.

See Think Do model: een voorbeeld van een digitale strategie-methode
Een goed doordachte digitale strategie vergroot jouw online succes.

1. Begin met een uitgebreide analyse

Je kent je eigen bedrijf natuurlijk op je duimpje. Het is voor het uitstippelen van een digitaal plan echter wel belangrijk om met een uitgebreide analyse te starten. Dat doe je voor je eigen bedrijf, maar je kijkt daarbij eveneens naar de concurrentie en naar de markt.

  • Bestaande marketingactiviteiten onder de loep nemen
  • Zoekgedrag in kaart brengen
  • Concurrentie bekijken en analyseren
  • Marktanalyse

2. Stel je doelstellingen en doelgroep vast

Een digitaal strategisch plan werkt ergens naar toe, namelijk naar een doel. Daarom is het belangrijk om vooraf dat doel vast te stellen. Uiteraard is het ook een uitstekend moment om je doelgroep onder de loep te nemen. Zijn er veranderingen in de samenstelling en zit de doelgroep nog wel waar deze zat?

  • Doel vaststellen
  • Doelgroep onder de loep nemen
Online succes dankzij een goede digitale strategie

3. Bepaal de meerwaarde van jouw bedrijf

Een derde onderdeel van een succesvolle digitale strategie is het bepalen van de meerwaarde van jouw bedrijf. Wat maakt jouw bedrijf, product of dienst zo uniek? Op basis daarvan bekijk je wat de waarde is voor je klanten. Laat je personeel meedenken en ga het gesprek aan om tot nieuwe en verfrissende inzichten te komen.

4. Vind de juiste kanalen

“Een digitaal strategisch plan werkt alleen goed als je weet waar je doelgroep zit.”

Daarom is het belangrijk de juiste kanalen te vinden. Een jonge doelgroep is te vinden op kanalen als Snapchat en Instagram. Facebook is ook nog altijd een waardevol kanaal, net als YouTube en het populaire TikTok. Je eigen website is daar natuurlijk aan toe te voegen.

Digitale strategie gaat echter verder dan uitsluitend online activiteiten. Heb je bijvoorbeeld al eens aan reclame langs de snelweg gedacht? Dat is een uniek en onderscheidend kanaal waar reclame echt opvalt.

5. Uitvoeren en meten

Na het vaststellen van het uitgestippelde strategisch digitaal plan is het tijd voor de concrete uitvoering. Het is gelukkig zo dat alle inzet meetbaar is. Je weet straks exact welke campagne het goed doet en waar je minder succes mee hebt. Het voordeel van het meten van de resultaten is dat er aanpassingen mogelijk zijn. Daarom houdt een digitale strategie niet op bij de uitvoering van het plan. Dat is namelijk pas het begin. Het proces duurt voort met het blijven optimaliseren van campagnes, variërend van bijsturen tot grote wijzigingen.

pj2.png
Pieterjan Viaene
Online Marketeer