Social media in tijden van corona

Op 2 juli 2020 was het Steigenberger Wiltcher’s hotel in Brussel the place to be voor alle social media liefhebbers in België. Het programma omvatte 16 boeiende sessies, gegeven door gerenommeerde social media experts; over topics als Influencer Marketing, Snapchat en TikTok, de perfecte social media strategie en nog zo veel meer. Dit alles werd gebracht aan de hand van slimme voorbeeldstrategieën, adviezen en super recente case studies uit deze coronatijden. Dit leerrijke event werd georganiseerd door Digimedia met de steun van Brand New Day en Dentsu Aegis Network en onze online marketeers waren uiteraard van de partij!

Online marketeers van Adfundum in Brussel voor het event Social Media Summit
Twee van onze online marketeers op stap in Brussel

Broertje van het alombekende Digital First

De pandemie heeft de publiciteitsprojecten van heel wat bedrijven overhoop gegooid (jazeker!) en iedereen moest zich noodgedwongen aanpassen aan de nieuwe situatie. Tot op de dag van vandaag blijven sociale netwerken en het beheer ervan echter nog steeds een groot onderdeel van ons takenpakket.

Om meer inzicht te krijgen over hoe je een contentstrategie op de bekendste sociale netwerken kan uitrollen of aanpassen in tijden van crisis, was de Social Media Summit voor ons dan ook hét evenement bij uitstek om inspiratie op te doen. Met Digital First als grote broer, waren de verwachtingen dan ook hoog.

LinkedIn Innovations: leiderschap maakt het verschil

We startten onze dag met een boeiende afstandssessie over de nieuwste trends binnen LinkedIn. Wat er nog zit aan te komen vraag je je af? Wel, als eerste stelde Marcel Molenaar, country manager bij LinkedIn, de gloednieuwe LinkedIn Stories voor. Deze kunnen zowel vanuit persoonlijke als uit bedrijfspagina’s worden verstuurd, maar zullen wel enkel zichtbaar zijn op mobiele apparaten.

Daarnaast kregen we ook een introductie tot LinkedIn Live, een tool die heel erg handig kan zijn bij annuleringen van evenementen door de coronacrisis. Organisatoren hebben dankzij LinkedIn Live namelijk de mogelijkheid om live een video op te nemen die je achteraf eenvoudig kan sharen in je feed.

Tot slot sprak M. Molenaar ook nog over LinkedIn Events, Polls for Pages en Conversation Ads.

Mensen gaan in onzekere tijden op zoek naar betrouwbaar leiderschap.

Maar wat we vooral onthouden hebben uit deze sessie is dat mensen in tijden van onzekerheid op zoek gaan naar leiderschap. En laat LinkedIn nu net als meest betrouwbare social media platform uit de bus komen. Leadership done right, als je het ons vraagt! Volgens Molenaar komt het er op neer dat je als bedrijf de juiste content moet delen. Dat kan gaan van het delen wat je aan het lezen bent, over behind the scenes van het bedrijf, tot het reageren op de laatste nieuwsupdates of bedrijfsnieuws delen.

Tiktok, het nieuwste social media fenomeen

“Everybody is on TikTok”. Met die zin werd het startschot gegeven van de presentatie van Sarah Levin Weinberg, CMO en medeoprichter van Stellar, een marketingplatform dat bedrijven in contact brengt met influencers.

Alhoewel veel merken nog weigerachtig tegenover TikTok staan heeft het platform in de laatste maanden een enorme groei meegemaakt. Met ongeveer 2,2 miljoen Belgische gebruikers (!!) kunnen we stellen dat TikTok ook in ons land aan populariteit inwint. En geef nu zelf toe, zo’n TikTok filmpje maakt toch meteen je dag goed?

Op weg naar het nieuwe normaal

We kunnen er niet aan onderuit. In bijna elke sessie kwam de pandemie, die de wereld nog steeds beheerst, aan bod. Er werd gesproken over het nieuwe normaal en hoe wij, als adverteerders, daarop kunnen inspelen. Maar hoe ziet die nieuwe manier van ‘business doen’ er dan precies uit?

  • Communiceer wat je doet in de strijd tegen COVID19.
    Vertel je klanten wat je doet en hoe je dat doet. Denk na over hoe je social mediabeleid eruitziet en of je dit al dan niet moet bijsturen.
  • Laat je klanten weten dat je er bent voor hen.
    Je bent en blijft nog altijd het merk dat je klanten kennen en graag zien. Laat hen voelen dat je ze wil helpen in deze situatie.
  • Communiceer over specifieke veranderingen.
    Laat je klanten weten dat je extra maatregelen hebt getroffen om hun veiligheid te garanderen.
  • Pauzeer en evalueer.
    Doe dat niet alleen maar met strategische partners en je team. Durf veranderen en iets nieuws te starten.

Luister naar je klanten. Speel in op hun behoeften.

Het is dus een kwestie van luisteren naar en inspelen op de veranderde behoeften van je klanten. Velen van hen zitten misschien nog altijd thuis en vertonen nu een hogere online activiteit dan een paar maanden geleden. Als jouw website, webshop of sociale media kanalen dan niet presteren zoals zij verwachten, dan haken ze af. Optimaliseer dus je online kanalen waar mogelijk.

Ben je er klaar voor om je social media crisisproof te maken? Slaak een gilletje en neem contact op met een van onze online marketeers.
hanne.png
Hanne Wysselinck
Online Marketeer