Over tags en een bos en vooral veel bomen

Tags alhier en alginder. Op den duur ziet een mens het bos niet langer door de bomen. Et voilà, vandaar deze compleet onzinnige titel. En toch moeten we niet al te lachwekkend doen over de tags op een website want ze zijn weldegelijk van groot belang.

Voor de SEO ofte de organische vindbaarheid van jouw website, zijn een aantal tags van cruciaal belang. Of beter: als je ze dan toch gebruikt, kan je ze maar beter goed gebruiken.

Hreflang tag

De Hreflang tag wordt het vaakste gebruikt bij websites in meerdere talen. Het is een duidelijke manier om Google de gebruiker naar de juiste taalinstelling te begeleiden. Met deze tag geef je aan waar de meest relevante taal te vinden is.

 

Surf je naar Website X vanuit Vlaanderen en staat daar speciale content voor Vlaanderen dan voeg je de Hreflang tag toe als volgt: <link rel=”alternate” href=”https://www.websitex.be/” hreflang=”nl-be” />. Je moet dus met twee zaken rekening houden: de locatie en de taal. Spaans in Spanje is bv “es-es” en Spaans uit Mexico is dan weer “es-mx”.

Canonical tag

Nog zo’n belangrijke tag is de canonical tag. Opnieuw een tag die juist geïmplementeerd moet worden, anders word je makkelijk afgestraft door de grote jongens als een Google. Met een canonical tag toon je de zoekrobots waar jouw originele content staat. Met andere woorden, het is een goede manier om duplicate content te ontwijken.

 

De canonical tag kan er als volgt uit zien: <link rel=”canonical” href=”https://www.websiteX” /> Vrij vertaald: “Hey Google, ik weet dat hier dezelfde content te vinden is als op Website X. De originele tekst staat daar en niet hier”. Je speelt open kaart en geeft aan dat je de boel niet wil belazen. Fair enough, denkt Google vervolgens. Case closed!

Google hecht veel belang aan het juiste gebruik van tags binnen een website. Wij zetten de puntjes op de i voor jouw website.

Title tag

Absolute basis binnen SEO: de title tag van een pagina. Het is de titel die verschijnt bij een zoekresultaat. Op Google kleurt die blauw. Belangrijk is om hier relevante zaken mee te geven. Specifieer dus duidelijk waar de pagina over gaat. Een goede title tag zorgt voor meer kliks, wat dan weer andere metrics (meetbare elementen) aanstuurt.

 

Hou enkele regels in acht: zorg voor een unieke title tag, beperk je tot 65 tekens, ga niet breder dan 568 pixels, varieer ten opzichte van de H1 op de pagina.

Meta decription tag

De meta descriptions staat net onder de title tag. Je geeft er in enkele regels wat extra informatie mee en moedigt de zoeker aan om op jouw resultaat te klikken. De invloed op de ranking op Google is an sich beperkt. Toch is het een van de weinige elementen waar je zelf volledige controle over hebt op de landingspagina van Google. Benut die weinige ruimte dan ook optimaal.

 

Ook de meta descriptions moeten voldoen aan enkele regels. Blijf onder de 155 karakters (of 940 pixels). Zorg er ook voor dat de meta description langer is dan 70 tekens. Schrijf nooit voor twee pagina’s dezelfde meta description.

screen-meta.jpg

Robots meta tag

Robots meta tags dienen ervoor om de zoekrobots, zoals Google, wat te helpen in hun onmetelijke job. De hele tijd speuren de robots het net af naar nieuwe of geüpdatete links, robots meta tags kunnen daarbij helpen. De belangrijkste zijn:

Nofollow

Beste robots, volg de links op deze pagina’s niet + ik ken er geen extra waarde aan toe.

Noindex

Beste robots, ik wil niet dat deze pagina tussen de zoekresultaten terecht komt.

Noarchive

Beste robots, archiveer deze pagina’s niet jouw cache (tijdelijk geheugen).

Een combinatie (en veel meer) van deze tags zijn mogelijk.

Open graph meta tags

Ooit al voorgehad dat je een link plakt in een Facebookbericht en er automatisch een titel of foto bij verschijnt? Dat is omdat de open graph meta tags correct werden ingesteld. Dat doet jouw website niet automatisch maar die moet je zelf gaan invullen. Geef dus altijd een goede open graph titel mee, een afbeelding, een sitenaam en een beschrijving.

 

Dit kan je gaan doen voor de meest gangbare social mediakanalen.

Wil je betere (en meer) inzichten over hoe jouw website gebruikt wordt?

We staan klaar om te swingen!