Zo krijg je jouw nieuws in de nationale media

Als je je boodschap onder de aandacht wil brengen, dan zijn er wel degelijk journalisten en eindredacteurs die ruimte willen maken om ook jouw nieuws, hoe klein of onbeduidend je het ook lijkt, te publiceren. Niet alle redacties zijn op zoek naar de grote primeurs of wereldschokkende gebeurtenissen. Verover jouw plaatsje in de lokale of nationale media met behulp van deze ‘inside-info’.

Publicatie in print of digitale platformen
De media is toegankelijker dan ooit. Derudder Cleaning in de media, lees het volledige bericht op hln.be

Jouw bedrijf in de populaire nationale nieuwsmedia

We starten met de grootste uitdaging: Hoe krijg ik mijn nieuwsfeit op het allergrootste platform? Het is een wie-niet-waagt-niet-wintverhaal. Wanhoop niet als je niet meteen het voorpaginanieuws haalt. 9 op de 10 lukt het je toch niet, tenzij het echt een spectaculair verhaal is. We raden je wel aan om hoog te mikken. Beland je met je nieuws in het regionieuws, dan is dat in principe al een hele prestatie!

Meld je nieuws via de knop

Vrijwel elke nieuwsredactie in ons land heeft een ‘meld-nieuwsknop’ op hun website. Je vindt ze op de websites van kranten en magazines, maar ook op de grote Vlaamse en nationale nieuwssites. Omdat deze zo toegankelijk zijn, kan je je inbeelden dat er nogal wat troep en ‘non-nieuws’ in de mailbox van journalisten belandt. Maar als je het goed aanpakt, raak je relatief makkelijk door een eerste strenge selectie. Zijn deze tips een garantie op succes? Neen, zeker niet. Onze tips verhogen je kansen, maar heel veel ligt in de handen van de journalisten en redacties zelf.

Nieuwsredacties contacteren, doe je zo

Het belangrijkste is dat je een poging waagt. Wie niet waagt niet wint. Heb je bevriende journalisten of beschik je over een perslijst, aarzel dan niet om deze te ‘gebruiken’ of toch tenminste even aan te spreken.

B2B-media heeft een groot draagvlak in jouw sector

Ben je actief in de B2B-markt? Weet dan goed welke vakbladen er zijn en waar ze naar op zoek zijn. Blader eens door een aantal exemplaren en kijk goed welk type artikels ze publiceren. In B2B-bladen zal je vaak dezelfde soort artikels zien terugkeren. We denken dan bijvoorbeeld aan:

  • Cases: Een case bewijst jouw professionele aanpak en die van je partners
  • Interview met een lezer
  • Opiniestuk: de neutrale kijk van een belangrijke speler in de sector
  • Technisch dossier

Weten wat de rubrieken zijn die vaak de revue passeren, is zeer waardevolle informatie. Hou deze altijd in gedachten tijdens het opstellen van je communicatieplan. Wees je er ook van bewust dat de lezers van vakbladen specifiek op zoek zijn naar (technische) informatie of gewoon eens bij een collega willen binnenkijken. Het is voor B2B-bedrijven de uitgelezen plek om nieuws ‘wereldkundig’ te maken.

Een klein wist-je-datje. Bij B2B-redacties selecteert de hoofdredacteur alle relevante nieuws dat via de verschillende kanalen binnenkomt. Hij of zij voorziet in elk magazine een aantal pagina’s om dat nieuws te bundelen. Als er een pagina ontbreekt, dan is een selectie van een aantal extra nieuwsberichten de ideale oplossing om het magazine te ‘vullen’. Maak hier gebruik van!

“Als je nieuws hebt, dan is het in eerste instantie de verpakking die telt. Een sterke titel kan al voldoende zijn om de aandacht van de journalist te trekken”

Maak jouw nieuws onweerstaanbaar voor de media

Heb je geen nieuws, vertel dan niets. Dat is eigenlijk de gouden regel. De inhoud primeert, altijd! En eigenlijk hoef je dan geen hele epistels te schrijven om op te vallen.

Maak je titel aantrekkelijk

De kracht van een titel mag je nooit onderschatten. De juiste woordkeuze, het gebruik van getallen of leestekens: het zijn zaken die je al een stap dichter bij publicatie kunnen helpen. Probeer een voordeel of een nadeel voor de lezer te benadrukken. Als je merkt dat het voordeel te licht uitvalt, probeer dan een bedreiging uit te spelen.

Maak het journalisten/hoofdredacties zo makkelijk mogelijk

De titel bepaalt in grote mate of een journalist of hoofdredacteur je bericht rechtstreeks naar de prullenmand verwijst of als hij of zij het bericht effectief leest. Hoe makkelijker je het ze maakt, hoe beter je kansen op publicatie. Schrijf, naast een goede titel, een beknopt persbericht en voeg een twee- à drietal foto’s toe in bijlage. Het is altijd een meerwaarde als je een ‘kopfoto’ kan toevoegen. Foto’s van mensen, en zeker bekende koppen in de sector, scoren vrijwel altijd. Probeer ook altijd relevante onderschriften mee te sturen. Hulp nodig bij het schrijven en samenstellen van persdossiers? Contacteer ons.

Laat je contactgegevens na voor extra vragen of uitleg.

Derudder Cleaning in de media
Derudder Cleaning haalde de media met hun bijzondere sponsoring. Lees het volledige artikel op hln.be

Alles wat te commercieel getint is, wordt gefilterd

Denk je ‘subtiel’ reclame te kunnen maken? Vergeet het! Je merk is in veel gevallen ondergeschikt aan het nieuws dat je te melden hebt. Je ‘brand’ of je bedrijfsnaam eenmaal vermelden kan, zelf tweemaal raakt nog door de beugel. Je persbericht wordt echter waardeloos als je een lofzang probeert af te steken en je jezelf de hemel wil in prijzen.

Maak zelf het nieuws

Heb je geen nieuws, maar wil je toch een voortrekkersrol spelen in je sector? Overweeg het organiseren van een ‘rondetafelgesprek’. Zet de belangrijkste actoren in je sector aan tafel, kies een heet hangijzer als centraal thema en maak hier verslag van. Alles over hoe je een ‘rondetafelgesprek’ organiseert, lees je hier! Geef je het liever uit handen? Wij zijn er voor jou.

Is negatieve publiciteit ook gewoon publiciteit?

Een van de hamvragen in de marketingwereld is of negatieve publiciteit ook gewoon publiciteit is. Het antwoord op die vraag is niet altijd even eenvoudig. Feit is wel: Hoe meer je iets probeert ‘geheim’ te houden, hoe groter de impact op je bedrijf als dat geheim effectief uitlekt. Transparantie is belangrijker dan ooit.

Kan corona roet in het eten gooien?

Helaas wel. Zeker tijdens het hoogtepunt van de crisis hadden journalisten enkel maar oog voor corona. Het virus domineerde het nieuws. Het was zeer moeilijk om deze stroom aan nieuws te doorbreken. Hoe luid je ook riep, je maakte nauwelijks of geen indruk. Maar … corona was en is voor sommige bedrijven ook gewoon een opportuniteit (geweest). Doet je bedrijf inspanningen in de strijd tegen corona of steun je zorgverleners op een originele manier? Tot het virus definitief uit het ‘nieuws’ is verdwenen, kan je hier nog mee scoren. Let wel op, in het oog van de storm van het coronavirus bleek het bijzonder moeilijk - lees onmogelijk - om alle ‘coronagerelateerd nieuws’ gepubliceerd te krijgen. Maakte je bijvoorbeeld 5.000 maskers, dan was er altijd wel een bedrijf die er 100.000 produceerde en uitdeelde. Check met andere woorden altijd het actuele nieuws voor je denkt dat je een primeur of een uniek bericht de wereld kan insturen.

Toelichting bij het antwoord op de vraag hoe je je kansen verhoogt op een publicatie in verschillende media?
Philip Viane
Content Manager