Welke sociale media voor jouw bedrijf?

Facebook, Twitter, Instagram en nog veel meer online platforms staan klaar om jouw boodschap de wereld in te sturen. Het lijkt misschien logisch om een zo groot mogelijk publiek te bereiken door op alle fronten in te zetten. Je loopt dan echter het risico om je focus te verliezen en daardoor geen band op te bouwen met je volgers. Daarom is het beter om sterk aanwezig te zijn op één of meerdere social media kanalen. Maar voor welke social media kies je?

Kracht van social media
Gebruik de kracht van social media

De vijf gangbare netwerken

Er zijn vijf social media kanalen waarvan je waarschijnlijk al hebt gehoord. Elk platform heeft zijn eigen specifieke kenmerken en mogelijkheden:

Facebook

Dit is het vrienden- en familienetwerk bij uitstek. Dit kanaal heeft bijna 2 miljard gebruikers en is geschikt voor het delen van leuke nieuwtjes of humorvolle berichten.

Facebook is ook het ideale platform om ‘catchy’ campagnes de online wereld in te sturen. Hiermee creëer je extra brand awareness voor je product of dienst.

#Instagram

Presenteer je jouw onderneming graag op een visuele manier? Dan biedt Instagram verschillende mooie tools. Bij dit social media kanaal draait het om foto's, video’s, stories en hashtags.

De app is niet enkel populair bij jongeren, ook veel bedrijven maken gebruik van Instagram om hun producten te promoten, al dan niet met betalende of gesponsorde berichten.

Veel influencers gebruiken dit kanaal om reclame te maken voor een bepaald product. Zo kan je snel nieuwe volgers en een groter doelpubliek aantrekken.

LinkedIn

Wil je jouw klanten in een zakelijke online-omgeving bereiken? Dan is LinkedIn een goede optie. Je kunt hier onder andere je bedrijf presenteren, boeiende artikelen publiceren en vacatures online plaatsen.

Dit platform is zeer geschikt voor B2B en dus ideaal om je professionele netwerk online uit te breiden of nieuwe zakenpartners te vinden.

YouTube

Dit is hét netwerk om video's openbaar te maken. Versterk hier je merk met een eigen tv-kanaal. Als bonus zijn je video's ook te vinden in de zoekresultaten van Google.

Twitter

Dit snelle social media kanaal kan je boodschap viraal maken of in de vergetelheid doen verdwijnen. Het juiste bericht op het juiste tijdstip vergroot de kans op succes.

Denk ook aan deze opties

Met de genoemde social media kanalen zijn de mogelijkheden nog niet op. Er bestaan ook nog:

  • Pinterest – een digitaal prikbord
  • TikTok – korte muziekfilmpjes
  • Snapchat – video's die maximaal een dag te zien zijn
  • Vimeo – videoplatform voor een creatieve doelgroep
  • Clubhouse – audio heeft hier de hoofdrol

Welke social media kies je voor jouw bedrijf?

Het juiste social media kanaal past bij de doelgroep en de boodschap van jouw bedrijf. Is jouw corebusiness bijvoorbeeld sneakers voor jongeren? Dan kies je voor een andere aanpak dan wanneer je onderneming is gespecialiseerd in reizen op maat voor 40-plussers.

Daarnaast moet je bepalen hoe vaak en wat voor soort posts je plaatst. Bovendien kun je via de verschillende social media- en andere kanalen je positie versterken door te crossposten.

Wil je nog meer uit social media halen?
Dan is er ook nog een reclamecampagne mogelijk.
Versterk je positie door te crossposten

Bereik je doelgroep met Adfundum

Wil je je onderscheiden en een commercieel stuk toch iets aantrekkelijker maken, zeg dan niet zelf hoe goed je bent, laat het iemand anders doen in jouw plaats. Een getuigenis van een klant of van partijen waar je mee samengewerkt hebt is geloofwaardiger.

Vind je dat een getuigenis niet ‘the way to go’ is, misschien is een caseverhaal dat wel. Probeer binnen de beschikbare ruimte een probleem te beschrijven en vertel hoe jullie tot de oplossing zijn gekomen. Kies hier bij voorkeur voor een project dat min of meer enige bekendheid geniet of dat jullie expertise benadrukt.

Meer weten over de verschillende manieren waarop je jouw doelgroep kan bereiken?