Is contentmarketing iets voor mijn bedrijf?

Laat ons eerst starten bij de start. Of we kunnen ook alle spanning al weghalen en het antwoord prijsgeven: ja, contentmarketing is iets voor jouw bedrijf. Hoe we dat zo zeker kunnen weten? Watch and learn!

Wat is contentmarketing?

Content is de basis. De letterlijke vertaling van content is dan ook inhoud. Wat is een bedrijf zonder inhoud? Een lege doos. Iedereen heeft altijd wel iets te vertellen. Klanten willen ook weten met wie ze te maken hebben.

Zonder een degelijke contentmarketing zou ook geen sprake zijn social media of SEO. Want wat moet je optimaliseren met behulp van SEO? Of wat moet je gaan delen als bedrijf of social media als je niets te vertellen hebt?

 

De kar niet voor het paard spannen: daar gaat het vaak over. Heel wat bedrijven starten met contentmarketing om hoger te ranken in Google. Dat is niet de essentie: de insteek is het vertellen van een verhaal wat relevant is voor jouw (potentiële) klanten. Zie het als een virtuele vertaling van het ‘klapke slaan’ in de winkel.

De doelen van contentmarketing

Contentmarketing kan vele doelen hebben. Afhankelijk van de intentie van jouw bezoekers. Soms zal je met de content proberen te overtuigen (indien de klant daar klaar voor is) of misschien wil je hem/haar gewoon laten zien wie je bent. Even goed kan contentmarketing jouw bedrijf ondersteunen in de retentie van klanten.

Contentmarketing is een onderdeel van jouw (digitale) marketing die helpt om bepaalde doelen te behalen afhankelijk van de fase waarin jouw bezoeker zich bevindt. Dit is een cruciaal inzicht en komt ook terug bij de customer journey en de customer mapping.

Hoe kan mijn bedrijf voordeel halen uit contentmarketing?

De voordelen van contentmarketing zijn zowel tastbaar als ontastbaar. Dat is een van de moeilijkheden om een bedrijf te overtuigen van de meerwaarde van contentmarketing. Google AdWords is in die zin een pak eenvoudiger. Kijk: dit stop je er in en dit haal je er uit. Zoveel omzet zou je missien indien je stopt met Google AdWords. Contentmarketing werkt niet op die manier.

Branding

Denk maar eens aan jouw merkbekendheid. Hoe kan je die meten? Je kan een indicatie maken, maar een 1 op 1 ROI bepalen is al een pak lastiger.

 

Toch zorgt goede content met grote zekerheid voor een grotere naambekendheid. Er wordt gesproken over jouw content, die wordt gedeeld en je verkoopt er onrechtstreeks ook mee.

Concullega’s

Collega’s en concurrenten monitoren hun eigen sector voortdurend (hallo vrienden marketeers!). Respect krijgen van andere bedrijven uit de sector doet deugd. En als er dan ook nog een wisselwerking kan zijn in functie van die klant, dan is het helemaal ideaal.

Wat is een bedrijf zonder inhoud? Een lege doos. Iedereen heeft altijd wel iets te vertellen. Klanten willen ook weten met wie ze te maken hebben.

We zijn pas écht content als we kunnen meten

Maar er zijn ook direct meetbare voordelen van contentmarketing.

Trafiek

Alle content die je brengt zal voor instroom zorgen. Je deelt de content (contentstrategie) via allerlei kanalen: social media, nieuwsbrieven, etc.

SEO

De toevoeging van content zal ook leiden tot extra instroom van bezoekers. De vindbaarheid gaat de lucht in en stuwt jouw complete site naar een nieuwe hoogte. Een echt effect krijg je pas wanneer Google jou ziet als een autoriteit. En kan je dit beter verkrijgen dan door goede contentmarketing?

contentmarketing-workfile15.58.jpg

Conversies

Waarde bieden aan de klant, daar gaat het in essentie om. Je geeft hen gratis informatie waardoor hun vertrouwen stijgt en jouw expertise toeneemt. Op dat ogenblik sta je op de radar. Een goed doordachte strategie (en extra content), kan hen in de volgende fase helpen.

AdFundum staat je graag bij tijdens dit proces.

Neem contact op voor een eerste gesprek.