Google Data Studio: alles in een oogopslag zichtbaar in één rapport

Als je gebruikmaakt van de juiste tools, heb je een schat aan informatie ter beschikking over je website en bezoekers. Het is de kunst om te weten welke tools waarvoor belangrijk zijn. Zo is Google Data Studio in deze tijd van groot belang om moderne digitale marketing toe te passen.

online rapportering via google data studio
Online rapport met gevisualiseerde data via Google Data Studio

Het grote voordeel?

Je ziet alles in één rapport met informatie die gevisualiseerd is. Het visuele aspect is van belang, omdat je in een oogopslag alle belangrijke informatie tot je neemt. Je hoeft geen ingewikkelde brei aan cijfers door te nemen of lappen tekst door te nemen. Er zijn allerlei visualisatieopties om alle resultaten op een gemakkelijke manier te bekijken.

Bronnen koppelen aan Data Studio

Een van de handige functionaliteiten van deze tool is dat je de mogelijkheid hebt om verschillende bronnen te koppelen. Op deze wijze krijg je een algemeen overzicht van de inspanningen op het gebied van marketing verspreid over meerdere kanalen.

Gegevensbronnen koppelen in Google Data Studio
Er zijn 17 Google connectors en meer dan 200 Partner Connectors

Zo is het onder meer mogelijk om Google Ads en Google Analytics te koppelen, maar ook social media kanalen als Facebook, Instagram, Pinterest, SnapChat... Het bespaart je veel tijd en het is best gemakkelijk om dergelijke belangrijke bronnen te koppelen.

Begrijpelijke informatie

De informatie die in de rapporten naar voren komt, is voor iedereen begrijpelijk. Bovendien is het gemakkelijk dat je de rapporten aan je eigen voorkeuren kan aanpassen door de gegevens bijvoorbeeld in een tabel weer te geven. Of door voor het verwerken van de informatie een staafdiagram of lijngrafiek te kiezen. Daarnaast heb je de optie om je favoriete lettertype te selecteren en de kleuren naar eigen inzicht op te maken. Zo is het mogelijk om de weergave van het rapport aan te laten sluiten op de huisstijl van je bedrijf.

Dashboard delen

Google Data Studio biedt als tool de gelegenheid om met andere gebruikers het dashboard te delen. Het is heel eenvoudig om een persoon toe te voegen. Dat doe je door een e-mailadres te selecteren. Jij bepaalt daarbij welke soort rechten de gebruiker krijgt. Werknemers van je bedrijf geef je bijvoorbeeld rechten voor bewerking. Een klant geef je gebruiksrecht om de informatie op het dashboard in te zien, maar geen rechten voor bewerking.

Delen met anderen via Google Data Studio
Je rapport delen met anderen is heel eenvoudig

Data importeren vanuit bron

Een van de vele voordelen van Google Data Studio is dat allerlei data vanuit uiteenlopende bronnen zijn te importeren. Het is alleen nodig om een directe of indirecte koppeling te verwezenlijken met de bron van de data. Er zijn verschillende koppelingen te onderscheiden:

  • Gegevensbronnen van Google, zoals Google Ads, Search Console en Analytics
  • Gegevensbronnen van Data Studio partners
  • Open source gegevensbronnen

Het is voor elke visualisatie mogelijk om een databron te selecteren. Er vindt iedere dag een automatische bijwerking plaats van gekoppelde data. Overigens heeft een van de functionaliteiten betrekking op het scheiden van de visualisatie en de gegevensbron. Heb je data in een taartdiagram weergegeven? Dan is het ook gewoon mogelijk om het taartdiagram om te wisselen in een tabel.

Wil je meer weten over het gebruik van Google Data Studio of heb je er hulp bij nodig? Adfundum helpt je graag verder. Contacteer ons geheel vrijblijvend voor meer informatie.
pj2.png
Pieterjan Viaene
Online Marketeer