Google AdWords breidt uit: in-market voor zoekcampagnes

De periode dat een Google AdWords-campagne wat zoekwoorden op een hoop gooien was, is voorgoed voor bij. Al eventjes eigenlijk. De oplossingen die Google AdWords momenteel aanreikt aan digitale marketeers zijn zeer uitgebreid. Nieuwste telg in de targetingmogelijkheden: in-market voor zoekcampagnes.

In-market audiences (of doelgroepen) bestaan sinds 2014 voor de displaycampagnes van Google AdWords. Bedoeling is om nog beter jouw doelgroep op het perfecte moment te bereiken met een verleidelijke boodschap. Je stelt de doelgroep samen, afhankelijk van jouw sector, en vertoont vervolgens banners. Google identificeerde deze personen als “in the market”, aanwezig op jouw markt. Leuk, toch?

 

Vanaf nu kan dit dus ook voor zoekcampagnes. Wat nog een pak sterker is. Google verwerkt een deel van de data waarover ze beschikken en stelt deze open voor digitale marketeers en beheerders van Google AdWords-campagnes. Kort gezegd betekent dit dus dat je al een doelgroep kan samenstellen van surfers die actief op zoek zijn naar jouw producten en waarschijnlijk, mits een goede overtuiging, bereid zijn om te kopen.

Hoe maak je gebruik van in-market audience voor zoekcampagnes?

Eerst en vooral selecteer je de campagne waarvoor je een in-market audience wil toevoegen. Belangrijk daarbij is dat je kiest voor ‘Observation’, het vroegere ‘Bid only’. Met deze optie wijzig je niets aan je targetinginstellingen. Je observeert de doelgroep en bewaart ze in een in-market audience. De optie ‘Targeting’ staat toe om enkel te bieden op dit segment, wat een vernauwing van de doelgroep zou betekenen.

 

Ga dus verder met de ‘Observation’. Vervolgens zien we dat er nieuwe optie is namelijk de in-market. Voorheen was er enkel de mogelijkheid om aan remarketing te doen. Rechtstreeks of via de similar audiences (gelijkaardige doelgroepen). Kies voor de in-market om de volgende optie te zien.

 

Nu krijg je enkele gepredefinieerde audiences te zien. Voor een Google AdWords-campagne voor ons communicatiebureau zouden we enkele opties kunnen selecteren. Onder ‘business services’ zie je bijvoorbeeld ‘SEO & SEM Services’. Surfers die zich aan het informeren zijn omtrent SEO en Search Engine Marketing komen in de lijst terecht, die we vervolgens kunnen targeten met onze zoekcampagne. Een tweede mogelijke optie is ‘Web Design & Development’. Je kan de twee audiences selecteren en opslaan.

 

Afhankelijk van het belang en de prestaties van de doelgroep voeg je een ‘bid adjustment’ of bodaanpassing toe. Verwacht je veel leads binnen te halen, dan verhoog je jouw bod. En omgekeerd. Elke vertoning, klik en conversie hou je voortaan nauwgezet bij.

Benieuwd wat Google AdWords voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact met ons op. We kunnen jouw huidige campagne screenen, een budgetinschatting meegeven of eens praten over de andere mogelijkheden.