Zo schrijf je een titel die doet lezen!

Als je een e-mail ontvangt, dan is het eerste wat je ziet de subject. Spreekt die aan of speelt die in op wat jij interessant vindt, dan is de kans groot dat je de e-mail meteen opent. Hetzelfde geldt voor artikels online of in print. Sla je een krant open, dan valt je oog vrijwel meteen op het artikel met de opvallendste titel. De kans is dan ook groot dat je de tijd neemt om net dat stuk te lezen. Maar hoe ziet een goede titel eruit? Waar moet je op letten?

Voorbeeldbericht: Cijfers en leestekens kunnen een meerwaarde betekenen
Een voordeel uitlichten zal potentiële lezers sneller doen lezen

Wat doe je beter niet bij het schrijven van een titel?

Geef niet meteen alles prijs

Een titel of kop van een artikel is een teaser. Het moet de lezer ‘goesting’ doen krijgen om het volledige stuk te lezen. Maak hem of haar nieuwsgierig, zonder al meteen te veel weg te geven. Dit gaat trouwens ook op voor de subject van een nieuwsbrief.

Vermijd clickbait

Zorg dat je titel de lading dekt. Werp je een vraag op in je titel, geef dan het antwoord verder in je tekst. Niets zo frustrerend als een onbeantwoorde vraag of stelling.

Let op met clickbait! Verleid niet om te verleiden. Zorg dat je inhoud de nodige body heeft en dat je antwoorden geeft op de vragen die je stelt in je titel of inleiding.

Verzin dus geen titel enkel en alleen om mensen naar je artikel te lokken . Weet dat inhoud nog belangrijker is dan een goede titel. Clickbait werkt een keer, misschien zelfs meerdere keren, maar eenmaal je lezer doorheeft dat je lokt om te lokken, haakt hij af.

Schrijf de subject van je e-mailing als een titel

Je mag je creativiteit gebruiken. Een woordspeling is leuk, maar moet steek houden. Wat ook altijd opvalt, is het gebruik van leestekens en/of getallen. Maak je titel echter niet te complex, de leesbaarheid primeert altijd. En net zoals bij zovele dingen: probeer niet te overdrijven!

Subject van je nieuwsbrief

Een titel is een ruim begrip. De subject van een nieuwsbrief is eigenlijk de titel van je mailing. En zeg nu zelf, open jij de zoveelste e-mail met als subject ‘waag nu je kans’ of ‘geniet vandaag nog van onze uitzonderlijke voordelen’. Een keer, twee keer misschien, maar dat zal het zo ongeveer zijn. Een aantrekkelijke titel voor je nieuwsbrief is er een die, of een (specifiek) voordeel uitlicht of je bang maakt. Eigenlijk moet de lezer het antwoord krijgen op een van de volgende vragen: wat levert het mij op of wat kan het mij kosten?

Lees zeker ook ‘Zo krijg je jouw nieuws in de nationale media’. Hierin hebben we het o.a. over hoe je met een sterke titel/subject de aandacht van redacties en journalisten kan trekken.

Wat levert het mij op of kost het mij?

Welke van onderstaande nieuwsbrieven open jij op basis van onderstaande ‘subjecten’?

De eerste titel geeft aan dat er voordelen verbonden zijn aan het werken met hout. De tweede is al iets concreter en focust op een van de voordelen, zonder daarbij alle informatie weg te geven. Zoals je ziet, wordt een exact percentage (in cijfers) meegegeven. En dat valt op.

Welke van onderstaande nieuwsbrieven open jij op basis van onderstaande ‘subjecten’?

  • Geen vetput in je restaurant vetput? Riskeer een monsterboete!
  • Vetputten zijn een must in de horeca

We gaan ervan uit dat je, zeker als restaurant-/horecauitbater, hoogstwaarschijnlijk het eerste topic interessanter zal vinden dan het tweede. Het gaat hier over een dreiging die een rechtstreekse aanslag kan betekenen op je ‘portemonnee’.

Titel van een blogartikel voor Krial
Ook bij blogartikels is een goede titel een absolute must

Welke van onderstaande nieuwsbrieven open jij op basis van onderstaande ‘subjecten’?

Met de eerste titel duiden we op een mogelijk inbraakgevaar. Het is een ‘bangmaker’, maar tezelfdertijd ook een voordeel of benefit. Als je het artikel opent, zou je het antwoord moeten krijgen op de vraag welk type deurslot een inbraak vertraagt of voorkomt.

Belangrijkste aandachtspunten bij het schrijven van een goede titel

Een klassieke titel is een samenvatting van je artikel. Als je vaag bent in de ‘kop’, dan kan je er nog altijd voor kiezen om extra informatie mee te geven in een optionele ondertitel.

Humor in je titel: de woordspeling

Op de website onzetaal.nl plaatste men een hele tijd geleden een poll met de vraag of men koppen met woordspelingen irritant of leuk vond. Het merendeel van de stemmers vond de voorbeelden die ze gaven leuk. Je hebt voor- en tegenstanders. Gaat het om een serieus artikel, dan is humor, in welke vorm dan ook, uiteraard uit den boze.

Threat of benefit

Zoals je al eerder kon lezen, is een threat of benefit in je titel verwerken altijd een goed idee. Het roept een gevoel op bij de lezer. Het zorgt voor een bepaalde betrokkenheid en doet lezen.

Sommige woorden doen het beter dan andere: het signaalwoord

Als we er verschillende bronnen op nalezen, dan blijkt een signaalwoord een meerwaarde te geven aan je titel. Wikipedia omschrijft een signaalwoord als een woord of groep woorden waarmee een verband wordt aangegeven tussen twee alinea’s, zinnen of deelzinnen. Het woord ‘signaleert’ een opsomming, een tegenstelling, een plaats, chronologisch verband.

Vb. 4 tips om energiezuiniger te koken

De ‘om’ en ‘te’ wijzen op een doel en een middel.

Vb. Een bril en een mondmasker: enkele tips

De ‘en’ is een signaalwoord omdat het hier om een - beperkte - opsomming gaat.

Richt je tot de lezer

Spreek je lezer rechtstreeks aan. Zo betrek je hem of haar meteen bij het artikel en vergroot je de kans dat hij of zij het artikel leest.

Voorbeeld artikel Laminated Timber Solutions: Spreek de lezer rechtstreeks aan
Richt je rechtstreeks tot je doelpubliek.

Cijfers, leestekens en vragen

Sommige hekelen het gebruik van cijfers en leestekens in de titel, andere lezers voelen zich hierdoor net meer aangetrokken. Het is een beetje het verhaal van ‘les goûts et les couleurs’.

De lengte van je titel

Een titel hou je het best zo kort en beknopt mogelijk. Denk ook aan de dragers waarop je artikel te lezen zal staan. Moet je bijvoorbeeld rekening houden met de wijze waarop Google je artikel scant? Een titel op papier is vaak een stuk korter dan een kop online. Waarom dat zo is en hoe Google jouw publicaties scant, dat is voer voor online marketeers. Wil je meer weten over hoe Google jouw informatie leest? Check dan zeker dit bericht.

Creatief met titels

Je mag uiteraard je creativiteit gebruiken bij het schrijven van een titel, maar hou altijd rekening met de inhoud. Weet wanneer je welk soort titel je kan/mag schrijven.

Bron

De informatie in dit artikel is gebaseerd op de ervaringen van de schrijver. Er zijn ongetwijfeld zaken die in dit stuk ontbreken, maar je krijgt wel de belangrijkste aandachtspunten mee.

Geen succes met je titels? Contacteer ons en wij helpen jou.
Philip Viane
Content Manager