Facebook: de meest
recente do's en don'ts

Facebook schuurt en schaaft voortdurend. Lastig als je er niet de ganse tijd mee bezig bent. Daarom delen we graag onze kennis. Eventjes op een rijtje zetten wat we recent hebben opgestoken (of wat nog eens onder de aandacht mag gebracht worden).

De nieuwe essentie van Facebook

Misschien is het beter om het de hernieuwde essentie te noemen. In oorsprong was Facebook vanzelfsprekend een community, een gemeenschap. Na de ontdekking van Facebook door bedrijven werd dit steeds meer verdrukt. Plots werd een eenzijdig platform waarbij boodschappen in een ander zijn strot werden geramd.

Die kruik gaat zo lang te water tot ie barst (of tot Facebook het algoritme aanpast). Momenteel krabben heel wat bedrijven zich in het haar. Het organische bereik van de Facebookpost gaat drastisch achteruit. Facebook geeft op de feed duidelijk voorrang aan familie en vrienden en dit ten nadele van bedrijven.

En toch is er hoop en een pak kansen

Bedrijven moeten het kopje niet laten hangen. Facebook is en blijft een interessant medium. De inspanning die ze moeten leveren is gegroeid, maar daar vaart iedereen wel bij.

1. Waardeer de moeite

Zorg ervoor dat jouw posts engagement losmaakt. Doe dit bovendien vanuit het standpunt van de klant. Een commentaar en een share is voor Facebook een signaal dat je waardevolle zaken post.

 

Waarom is een commentaar meer waard dan een like? Een commentaar tikken bij een post vergt een grotere inspanning van een gebruiker. Bovendien is dit ook weer een uitgangspunt van het community-gevoel van Facebook. Converseren!

Kwaliteit van reacties gaan dus boven kwantiteit.

2. Dood aan het lokaas

De clickbait is over zijn hoogtepunt heen. Het loont niet (langer) om de consument te misleiden. Bedrijven -en marketeers- raakten verblind door de zucht naar links en hartjes. Nu treedt een nieuwe fase in: krijg wat je verdient.

Posts als Like deze post en share onze wedstrijd, zullen binnenkort op minder waardering van Facebook kunnen rekenen. Probeer er dus van weg te blijven. Er zijn genoeg manieren om én meerwaarde te creëren én resultaten te boeken.

3. In de eigen biotoop

Facebook wil dus het communitygevoel weer verscherpen. Dat houdt ook in dat de bende van Mark, dolgraag jou aan boord wil houden van hun bende. Links die wegleiden van hun biotoop vinden ze minder leuk dan content die je op Facebook plaatst.

Typevoorbeeld is de videopost. Facebook zal jouw upload op Facebook veel harder appreciëren dan een link naar concurrent Youtube. Native posten loont dus echt wel.

4. Wat werkt wel?

Zoals gezegd: jouw content posten op Facebook draagt bij tot betere resultaten. Maar er zijn ook wat lepere trucjes. Zo kan je bijvoorbeeld een teaser uploaden op Facebook en de volledige video op jouw eigen website plaatsen.

Of waarom niet eens een Facebook Live? Je kan er vraag en antwoord-sessies organiseren of jouw bezoekers eens rondleiden achter de schermen.

 

In Facebook Groepen kan je jouw volgers dan weer extra aan jou binden. En dat doe je niet door te verkopen. Geef ze waardevolle zaken waardoor ze de meerwaarde van jouw bedrijf inzien. Als je dat onder de knie hebt, is het kopen een logisch gevolg.

Alles draait rond het aanbieden van waardevolle en unieke content die jouw bezoekers aanzet tot het ondernemen van acties.

Ontdek hoe we jouw bedrijf kunnen

ontzorgen in het beheer van social media kanalen.