5 tips voor succesvolle e-mailmarketing

Stuur je wel eens via e-mail berichten naar klanten, maar levert het geen reactie of actie op? Grote kans dat je het wat verkeerd aanpakt. Dat is jammer, want e-mailmarketing is nog altijd een van de paradepaardjes in de online marketingwereld. Bekijk daarom hier de praktische tips voor succesvolle e-mailmarketing. Of schakel ons in als je verzekerd wilt zijn van snel succes.

E-mailmarketing: hoe opvallen in een volle mailbox?
Hoe val je op in een volle mailbox?

1. Maak de aanmelding gemakkelijk

Bezoekers van je website willen graag dat het hen zo simpel mogelijk wordt gemaakt. Verstop de optie voor inschrijving op een nieuwsbrief of maillijst dan ook niet. Creƫer duidelijke call to actions met een inschrijvingsformulier. De bezoeker wil niet veel tijd kwijt zijn aan de registratie. Vraag daarom alleen om een e-mailadres en naam. Kies ervoor om buttons in een opvallende kleur te gebruiken en gebruik geen tekstlinks om op te klikken. Maak de uitnodiging voor de inschrijving expliciet.

Meer tips om sneller conversies te halen, lees je hier: Conversion Rate Optimization: een stappenplan op maat van jouw bedrijf

2. Wees proactief in het vergroten van je e-mailnetwerk

Het helpt als je proactief bent in het vergroten van je e-mailnetwerk. Er zijn diverse manieren buiten je website om je doelgroep te benaderen en hen uit te nodigen zich in te schrijven. Dat is op een expliciete manier mogelijk, maar nog beter is het om via e-mailmarketing sterke content te bieden.

Bijvoorbeeld in een blog waarmee je de nieuwsgierigheid aanwakkert om er nog meer van te willen weten. Koppel daar een inschrijving met een e-mailadres aan.

aanmelding nieuwsbrief onder elk blogbericht
Onderaan een blogbericht nodigen we de lezer uit om in te schrijven op de nieuwsbrief.

3. Geef je bezoekers een beloning

E-mailmarketing is even een ondergeschoven kindje geweest, maar is weer helemaal terug. Een krachtige manier om bezoekers zich in te laten schrijven, is door hen een beloning in het vooruitzicht te stellen. Bijvoorbeeld in de vorm van de mogelijkheid gratis een E-book te downloaden of door een nieuwsbrief met korting en aanbiedingen te ontvangen.

4. Maak de content persoonlijk

Een van de tips om tot een succesvolle e-mailmarketing te komen, is door de content persoonlijk te maken. Dat betekent dat de informatie voor de ontvanger nuttig moet zijn en een meerwaarde moet hebben. Stem de inhoud van de e-mail dan ook af op de persoonlijke behoeften en interesse van de ontvanger.

5. Voorzie de e-mail van een call to action

Een call to action komt altijd van pas en niet alleen op je website. Het is in het kader van succesvolle e-mailmarketing ook belangrijk om in de e-mail een call to action op te nemen. Daarmee zet je de lezer namelijk heel concreet aan tot het nemen van actie. Bijvoorbeeld met een kortingsactie die alleen voor een beperkte periode geldig is. Of door een andere beloning in het vooruitzicht te stellen.

E-mailmarketing is een specialistische marketingvorm en het succes staat of valt met bovenstaande tips. Heb je er hulp bij nodig aarzel dan niet en doe een beroep op onze experten bij Adfundum.
pj2.png
Pieterjan Viaene
Online Marketeer