Conversion Rate Optimization: een stappenplan op maat van jouw bedrijf

Krijg je veel bezoekers op je website, maar zie je het niet terug in de omzet van je bedrijf? Dan is het de hoogste tijd om actie te ondernemen en Conversion Rate Optimization toe te passen. Ontdek hier aan de hand van het CRO stappenplan hoe je dat op een succesvolle manier doet. Of neem gewoon even contact op met ons als je zeker wilt zijn van het verhogen van de winst uit bestaand verkeer.

conversion rate optimization stappenplan

1. Data meten en analyseren

Informatie over bezoekers van je website en het gebruikersgedrag is goud waard. Het is een bron die je inzicht geef in de vooruitgang van je website. Gebruik Google Analytics om goals en funnels op te zetten. Dan is het heel eenvoudig om data niet alleen te meten, maar ook om alle gegevens te analyseren. Deze gegevens mooi weergeven? Gebruik Google Data Studio!

2. Onderzoek waarom de conversie tegenvalt

Inzicht in de reden waarom bezoekers ineens een bezoek aan de website afbreken is belangrijk. Waar verlaat de bezoeker je website? Is dat al snel na het begin van het bezoek of pas als het tijd is om een product in een winkelmandje te plaatsen of een offerte aan te vragen?

In de praktijk

De data geven daar inzicht in, maar het is ook belangrijk om in de praktijk een test uit te voeren. Vraag bijvoorbeeld aan een aantal personen om een actie uit te voeren op de website. Daarbij geven de proefpersonen aan wat zij van het hele proces vinden, welke problemen zij tegenkomen en wat er volgens hen beter kan.

Wat maakt je bedrijf uniek? USP

3. Stel vast wat jouw bedrijf zo uniek maakt

Het is altijd belangrijk om te weten tegen welke problemen bezoekers en klanten aanlopen. Aan de andere kant is het ook goed om inzicht te krijgen in wat er wel goed gaat. Onderzoek daarom wat klanten zo uniek vinden aan je bedrijf. Stuur een gerichte vragenlijst en geef hen ook de gelegenheid om extra opmerkingen toe te voegen.

4. Kijk naar het succes van de concurrentie

Je blijft de concurrentie natuurlijk liever voor, maar je kan er ook veel van leren. Bijvoorbeeld als de concurrent het net even wat beter doet. Bezoek de website van de concurrent en kijk wat zij anders doen. Leer daarvan en pas het succesvol toe op je eigen website. Maakt de concurrentie ook gebruik van andere kanalen, zoals social media? Dan ga jij dat ook op een succesvolle manier doen.

5. Maak verschillende versies van eenzelfde pagina

Om te onderzoeken wat het meest succesvol is, maak je van een landingspagina bijvoorbeeld twee versies. Bij het toepassen van Conversion Rate Optimization is het testen een onderdeel dat van wezenlijk belang is.

Twee verschillende versies van een enkele pagina laten na de test en analyse zien welke de beste pagina is.

Twee verschillende versies van een enkele pagina laten na de test en analyse zien welke de beste pagina is. Of welke landingspagina voor de meeste conversie heeft gezorgd. De winnaar kan je dan onmiddellijk gaan toepassen.

Vragen over CRO? Adfundum staat voor je klaar.
pj2.png
Pieterjan Viaene
Online Marketeer