Content marketing: zo boost jij je online vindbaarheid

Je loopt als KMO-bedrijf achter als je nog geen strategie hebt ontwikkeld voor content marketing. Het draait in deze tijd allemaal om het bieden van waardevolle informatie, verspreid via verschillende kanalen. Een goede website met inhoud die meerwaarde biedt, is een prima start. Content marketing is echter een doorlopend proces, waarbij je ook buiten je eigen website actief bent. Ontdek hier hoe jij de online vindbaarheid een boost geeft en tot autoriteit uitgroeit.

Keyword research ifv content marketing
Content marketing: start met een grondig zoekwoordenonderzoek

Bied kwaliteit in je content

Het doel van content marketing is tot autoriteit uit te groeien. Als dat lukt, komen de potentiële klanten vanzelf naar je toe. Het heeft niet veel zin om dagelijks inhoud zonder boodschap te verspreiden. Het is de bedoeling om met de content een meerwaarde te bieden en dat is mogelijk met tekst, filmpjes, infographics en afbeeldingen.

Verkoop je bijvoorbeeld producten, dan zorg je voor uitgebreide achtergrondinformatie. Dit kan aan de hand van een geschreven handleiding in combinatie met een instructiefilmpje. Kwaliteit verspreidt zichzelf, maar het is ook mogelijk een handje te helpen.

Verspreid content via belangrijke kanalen

Content marketing spitst zich niet alleen op de eigen website toe. Daarom is het ook van belang om voor verspreiding van content te zorgen. Dat doe je via je eigen kanalen, zoals op social media en via externe partners. Het is de bedoeling dat andere partijen naar jouw content gaan linken.

Indien je waardevolle en interessante informatie biedt, gaat het delen vaak vanzelf. Je helpt de verspreiding een handje door content aan andere relevante websites aan te bieden met daarin een link naar jouw website. Een voorbeeld hiervan is gastbloggen en als je dat regelmatig doet, stijgt je autoriteit en online vindbaarheid.

Stem je inhoud af op de zoekintentie

Om concreet succes te boeken, is het van belang om content af te stemmen op de zoekintentie. Het geheim schuilt erin om net op dat moment in content te voorzien als er behoefte naar is vanuit de doelgroep. Een simpel voorbeeld van een zoekintentie is het gebruik van zoekwoorden in de zoekmachine door je doelgroep. Het is daarom belangrijk om een grondig zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Rond die zoekwoorden creëer je stevige SEO-content, zodat je bezoekers via de zoekmachine binnenhaalt.

Zorg altijd voor nieuwe content in verschillende vormen

Content marketing is niet een instrument dat je eenmalig inzet om daarna te vergeten. Het is een doorlopend traject, zodat je steeds weer nieuwe content aanbiedt. Denk bijvoorbeeld aan een blog of nieuwspagina op je website. Of verstuur regelmatig nieuwsbrieven aan klanten om hen van ontwikkelingen op de hoogte te houden. Het aanbieden van nieuwe content maakt het voor klanten interessant om je website of bedrijf vaker te bezoeken.

Heb je hulp nodig bij het opzetten en uitvoeren van een strategie voor content marketing? Wij geven de online vindbaarheid van je website graag een boost en laten je website tot autoriteit uitgroeien.
hanne.png
Hanne Wysselinck
Online Marketeer