Brighton up your day!

Op twee uur rijden van London, ligt Brighton. Een stad in het graafschap Sussex, vooral geliefd omwille van de wereldbekende pier en de vele ontspanningsmogelijkheden. De grand chique van weleer is wat verdwenen, maar er waait een nieuwe wind. BrightonSEO, een evenement gericht op de nerds en geeks gespecialiseerd in SEO, vond er zijn vaste stek. 

Het programma van BrightonSEO is een snoepwinkel. Op elk tijdslot van de dag vinden er ongeveer 5 sessies plaats. En geloof me, iedereen met een interesse voor dit vak heeft het niet makkelijk om te kiezen.

 

Om je een idee te geven: hier vind je alle presentaties van één dag BrightonSEO. Behoorlijk impressive! Wie durft beweren dat SEO dood is, heeft het goed mis.

Power to the snippet

Snippets zijn hot. Snippets zijn gratis. Snippets trekken volk over je virtuele vloer. Helaas zijn ze niet evident te verkrijgen.

 

Wat zijn snippets? Dat zijn kleine pancartes die je krijgt op de zoekopdrachtenpagina van Google. Ze worden geactiveerd wanneer je Google een vraag stelt. Googles algoritme toont het artikel wat volgens hen het best aansluit bij de zoekopdracht. Maar er is meer, dat wist Lizzie Smith te vertellen.

AF-snippet.png

  1. Ga op zoek naar relevante vragen voor jouw bedrijf/sector
  2. Zorg dat je website daarop aansluit en bied goede antwoorden
  3. Gebruik structured data of schema markup
  4. Optimaliseer je afbeelding (4:3 ratio, kleiner dan 600px,…)
  5. Test en optimaliseer

Dé SEO strategie bestaat niet (en zal ook nooit bestaan)

Hannah Thorpe van Found bracht een prachtige presentatie. Zij had het over hoger in de funnel denken, content vereenvoudigen, gebruikers centraal stellen, schema markup gebruiken en tal van andere zaken.

see-think-do-care.svg

Denk hoger in de funnel

Bedrijven denken bij hun SEO-strategie nog te vaak in zoekvolumes en te weinig in intentie.

 

Ga dus na welke intentie jouw gebruikers tonen bij een bepaald zoekwoord. Hieruit kan je afleiden in welke fase van de customer journey ze zich bevinden. Belangrijk, want hoe weet je anders wat voor content je hen moet voorschotelen? Zij vragen, jij draait. En zo hoort het ook.

Vereenvoudig en structureer

Content op een website hoeft niet complex te zijn. Waarom zou je het ook moeilijk maken? Neem daarom drie regels in acht:

 

  • Maak in de eerste paragraaf jouw punt
  • Breng wat voorbeelden ter ondersteuning
  • Ga uitbreid door op bovengaande in commentaren

Tabellen en oplijstingen helpen bij de leesbaarheid.

Gebruik structured data

Help Google een handje. Toon Google wat voor type data je oplijst. Dit helpt jouw ranking een handje. Zie ook de vorige sessies in verband met de snippets.

Onderscheid jouw bedrijf of merk

Volgens Einstein was het de definitie van domheid: altijd hetzelfde doen en een andere uitkomst verwachten. Merken pakken het vaak op eenzelfde manier aan. Doen wat hun concurrenten doen en verwachten dat ze hen outranken.

Zorgden dat mensen

  • Praten over jouw merk
  • Denken over jouw merk
  • Zoeken achter jouw merk
  • Klikken op jouw merk

Hoe kan je dit meten?

  • Zoekopdrachten op basis van merk en product (Google Search Console)
  • Gemiddelde positie versus CTR (doorklikratio)
  • Structured data verschillen

Barry Adams: “Javascript is evil”

Blijkbaar is het nog steeds nodig, maar Barry Adams opende met nogmaals eens het verschil uit te leggen tussen de crawler, de indexer en de ranker van Google.

 

Tot drie keer toe was de conclusie van zijn vurige betogen hetzelfde: Javascript is evil. Hij bracht het schertsend, maar meende het toch wel. Dat Javascript een zorgenkind is als het aankomt op SEO is wel duidelijk. Getuige daarvan het aantal Javascript-sessies tijdens BrightonSEO.

Soit, Barry Adams haalde nog eens de term ‘damping factor’ van onder het stof. In een van de eerste publicaties van Sergey Brin en Larry Page, de grondleggers van Google, werd deze factor vermeld als een belangrijke parameter. De damping factor wordt meestal bepaald op 0.85. Als pagina A start op 100%, dan begint een lagere pagina B op slechts 85%.

 

Waarom is dit nu een punt? Redirects! Een pagina doorlinken (met een code 301 of 302) zorgt voor verlies aan waarde. Met dit punt keert Barry Adams terug naar de basis. Een principe uit pakweg 1999 is nog steeds actueel.

Bende stoefers

Wat zo’n beurs wel kan zijn: “Hey, ik ben X en ik heb de grootste.” Bedrijven krijgen een prachtig platform om ongebreideld en ongegeneerd reclame te maken. Daar moet je wat doorheen kijken.

 

Wat ook gewoon fantastisch is: je ziet er jouw online helden. Barry Adams! Rand Fishkin! (weg bij Moz en richtte Sparktoro op) Gianluca Fiorelli! Zoek die gasten, maar eens op. BrightonSEO was de moeite waard. Je voelt dat SEO bruist en leeft. Zo'n onderdompeling biedt een absolute meerwaarde. Ik herhaal de woorden van een wijs man: op zijn minst betekent dit een pint vers bloed!

Jouw website hoger in de organische resultaten? Laten we samen die uitdaging tackelen.