Afbeeldingen in de Google-zoekresultaten: say whut?

Begin bij het begin. Je hebt Google Search. Je weet wel, je tikt een zoekwoord in en bovenaan krijg je een aantal (betalende) advertenties te zien. Je hebt Google Shopping, je tikt een zoekwoord in en krijgt een carrousel aan afbeeldingen van producten te zien. Je hebt ook nog Google Display waarbij je banners ziet op websites. Maar nu komt het...

Google komt met wat nieuws op de proppen. Een afbeelding bij de Google Search-resultaten. Dat betekent dus wanneer je binnenkort zoekt op een product, je ook een beeld krijgt van het product. De eerste resultaten zijn - volgens Google zelf *enter korreltje zout* - veelbelovend.

Afbeelding als extensie in Google Ads zoekresultaten

Een afbeelding in Google Search: moeten we daar wild van worden?

Wel als het betekent dat je meer omzet kan halen uit Google Ads. Heb jij bij je advertentie een afbeeldinkje staan en je concurrent niet? Dan is de kans een pak groter dat de zoekende surfer op jouw resultaat klikt. Alvast één stap dichter bij een verkoop.

Betere CTR met afbeeldingen
Wat de invloed van afbeeldingen in Google Ads kan zijn op de CTR

Op mobiele toestellen zien ze al een verhoging van 10% van de CTR (de verhouding tussen het aantal vertoningen van je advertentie en de effectieve klikken). Met andere woorden, het is zeer verleidelijk om op een advertentie mét beeld te klikken!

Hoe krijg je nu een afbeelding bij een Google Ads search-resultaat?

Zoals steeds rollen ze de nieuwe feature uit in fases. Eerst is het Engelstalige gebied aan de beurt, daarna de Spaanssprekende landen en dan is het wachten tot we hiervan gebruik kunnen maken in Vlaanderen.

Soms is het een eind wachten, denken we maar aan Google Jobs. Soms komt het er helemaal niet. Uiteraard houden we de vinger aan de pols.

Bovendien is het zo dat eerst de mobiele weergaves aan de beurt zijn. Mobile First is al enkele jaren een big thing. Hoeft ook niet te verwonderen, ze volgen enkel wat de consument doet. Meer en intenser gebruik maken van de smartphone.

Waarmee moet je rekening houden wanneer je een afbeelding bij een Google Search-advertentie wil plaatsen?

Google geeft alleszins al enkele concrete tips mee. We sommen ze hieronder even voor je op:

  • Zorg voor een afmeting van minstens 300 op 300 pixels. Beter is nog 1200 x 1200 pixels.
  • Zorg dat je product centraal in beeld is. Op sommige toestellen wordt het beeld anders weergegeven. Centraal in beeld = zeker van een goede weergave.
  • Hoogcontrasterende kleuren trekken meer aan.
  • Zorg voor een eenvoudige achtergrond zodat je product nog beter tot zijn recht komt.
  • In navolging van Facebook Ads: voeg weinig tot geen tekst toe.
    (Nog enkele do’s en don’ts voor wie wil adverteren op Facebook)

Op de hoogte blijven van interessante weetjes? Volg ons dan op Facebook, Instagram, LinkedIn.

Als je natuurlijk niet kan wachten, kan je ons nu al contacteren...
DSC03103-1.png
Pieterjan Viaene
Online Marketeer