Trek de aandacht van de media met bekende koppen (uit de sector)

Als je wil scoren in de media of je wil hoge ogen gooien op socialemediaplatformen, dan is het altijd een goed idee om op te lijsten wie de bekende koppen zijn in jouw sector en om deze ook te betrekken bij wat je doet. Sta ook even stil bij wie de beste ambassadeurs zijn binnen de eigen onderneming. Weet je wie jouw onderneming het best kan vertegenwoordigen, dan is het makkelijker om iemand naar voor te schuiven op het ogenblik dat B2B-media of de algemene pers bij je komt aankloppen voor een interview. Vraag je ook af of een bekende Belg of Vlaming een meerwaarde kan zijn voor de communicatie met de pers of als gezicht voor een reclamecampagne .

(Bekende) koppen verhogen de herkenbaarheid
Bij heel wat vakpers gebruiken ze bekende koppen op de cover van hun magazines

Waarom (bekende) koppen (bijna) altijd scoren

Bekende Belgen en Vlamingen moeten het, zeker tijdens deze coronatijden, ook en vooral hebben van reclamedeals en sponsoring. Veel projecten liggen stil en de culturele sector zit (nog steeds) in de hoek waar de klappen het zwaarst zijn. Influencers hebben dat probleem dan weer minder of niet. De voornaamste vraag die je jezelf moet stellen is of de gekozen ‘kop’ wel matcht met de visie en waardes van je bedrijf.

De meest herkenbare koppen van het land

De bekendste kop der Belgen

Stel, koning Filip komt bij je langs. Ok, het is vergezocht en je hebt waarschijnlijk een grotere kans om de Lotto te winnen dan dat de koning bij jou over de vloer komt, maar neem nu dat zijne majesteit voor de een of andere reden je bedrijf komt bezoeken. Als je dan die gelegenheid niet aangrijpt om een persbericht de wereld in te sturen, vergezeld van een foto waarop hij handjes schudt met de directie of met werknemers, dan laat je een ‘once-in-a-lifetimekans’ schieten. Dergelijk nieuws smeer je best zo breed mogelijk uit op alle kanalen die je tot je beschikking hebt. Een koning op bezoek laat je geloofwaardigheid en betrouwbaarheid naar ongekende hoogtes stijgen. Profiteer hiervan! Nvdr: de kans dat er nog handjes geschud worden, in corona- of postcoronatijden, is heel erg klein. Grijp met andere woorden elke ‘photo opportunity’!

Bekende koppen van de Wetstraat

De minister van Werk die je looft voor je visie op telewerken of die een lintje komt doorknippen van een nieuwe productie-unit: het zijn gelegenheden - lees kansen - die je met beide handen moet grijpen. Weet dat politici maar al te graag in de aandacht staan. Zorg met andere woorden dat de pers op de hoogte is van zijn of haar komst. Schrijf een goede persuitnodiging. Dat betekent dat je al in de subject van je e-mail een goede trigger moet hebben. De naam van de minister zou in principe al voldoende moeten zijn. Laat vooraf ook al een groot deel van het persbericht uitschrijven en zorg dat je een e-mail klaar hebt. Na het bezoek werk je het beknopt bericht zo snel mogelijk af, zodat je ook de media die niet aanwezig waren op het event op de hoogte kan brengen van het nieuws. Leer hoe je een goed persbericht schrijft met deze 5 tips.

Bekende Vlamingen/Belgen en influencers

Een bekende Vlaming of Belg opvoeren als ambassadeur of als gezicht van je merk is iets waar je goed moet over nadenken. Een verkeerde keuze kan al snel kwalijke gevolgen hebben. Uiteraard zijn mensen altijd nieuwsgierig en verslapt hun aandacht minder snel bij een BV waar ze voeling mee hebben. Moeilijker wordt het als die ‘bekende kop’ in een schandaal verwikkeld geraakt. Influencers hebben vooral een impact op een jonger doelpubliek. Weet dat influencers zich vaak ‘specialiseren’. Er zijn er die enkel bezig zijn met kledij en mode, maar er zijn er ook die zich toespitsen op games of algemene trends. Wil je een jonger publiek aantrekken, dan kan het zeker geen kwaad om eens na te gaan welke influencer het best aansluit bij jouw doelgroep. Wil je je merk koppelen aan een bekend gezicht of zoek je een geschikte influencer? Adfundum doet het voor jou! Neem contact op, vertel ons meer over de visie van je onderneming, schets ons je doelstellingen en wij zoeken voor jou het nieuwe uithangbord voor jouw merk.

Wie is hot in jouw vakdomein?

De koppen die iedereen kent, zijn goed voor het algemene publiek en voor reclamecampagnes, maar run je een bedrijf dat zich richt tot professionals - heb je met andere woorden een B2B-onderneming -, dan hoef je het eigenlijk niet al te ver te zoeken. Leid je een bouwonderneming, een HVAC-groothandel of richt je je met jouw producten tot de fleetmanager van een bedrijf, dan is de kans groot dat je de communicatie voert via vakbladen of gespecialiseerde pers. En die media zijn verzot op bekende koppen (uit de sector). Waarom? Bij heel wat vakpers gebruiken ze bekende koppen op de cover van hun magazines, vaak met een quote. Heb je meegewerkt aan een caseverhaal of zijn ze langsgekomen voor een interview, dan is de kans groot dat B2B-magazines jouw ‘portret’ kiezen om de aandacht te vestigen op dat specifieke artikel in het magazine.

Bij heel wat vakpers gebruiken ze bekende koppen op de cover van hun magazines, vaak met een quote

CEO’s en vertegenwoordigers doen het altijd goed

Word jij de volgende Donald Muylle?

Als bezieler van de onderneming en bedenker van de bedrijfsfilosofie is er eigenlijk niemand beter geplaatst om uit te leggen hoe je de dingen doet en waarom, dan de CEO of zaakvoerder. Iedereen kent Donald Muylle en daar is eigenlijk maar één reden voor. Hij wilde gewoon zelf uitleggen waarom je een keuken bij zijn keukenbedrijf moet kopen. Er zijn ontelbare parodieën op zijn reclamefilmpje gemaakt en hij was vaak kop van jut, maar vandaag produceert het bedrijf toch bijna 5.000 keukens per jaar. Is Donald Muylle de Vlaamse Elon Musk of Steve Jobs? Dat nu net niet, maar in Vlaanderen - en sinds een aantal jaar ook in Wallonië - is Donald een absolute celebrity, wereldberoemd in eigen land. Beslis je om zelf naar voor te treden, doe dat dan met volle overtuiging.

Vertegenwoordigers als ambassadeurs

De vertegenwoordigers die de beurzen afschuimen, die bij klanten over de vloer komen: dat zijn, per regio of provincie, de koppen die klanten vaak het best kennen. Ze zijn bij problemen of vragen meestal het eerste aanspreekpunt. Daarom is het geen slecht idee om ze extra in de kijker te zetten. Opgelet! Als ze opdraven voor een interview, geef hen dan het advies om zo neutraal mogelijk te antwoorden. Heel wat redacties zijn allergisch voor een te commerciële insteek. En hoe sympathiek ook, kies voor een mondig iemand.

Heel wat redacties zijn allergisch voor een te commerciële insteek.

Bekende klanten

Werk je samen met een bekende architect? Worden je broden geserveerd in sterrenrestaurants? Of werk je voor de eigenaars van de bekendste discotheek van het land?

Derudder Cleaning werkt voor Huis Van Wonterghem, voormalig eigenaar van discotheek Carré

Een (bekende) klant laten getuigen over de samenwerking met je bedrijf betekent iemand anders laten zeggen hoe goed je bent. OK, het is wat kort door de bocht en leg het er niet te vingerdik op, maar een getuigenis met een bekend gezicht is altijd een goed idee.

In print of op het scherm

Eigenlijk maakt het niet uit. Een bekende kop plakt op beeld, maar ook gewoon op papier. Een videotestimonial online, een portretfoto op de cover van een magazine. Een gezicht bij een naam heeft altijd een grotere impact.

Wil je meer weten over een videotestimonial of een klantenverhaal? Zoek je een 'kop' of ambassadeur voor je volgende campagne?
Philip Viane
Content Manager